23948sdkhjf

Ulovligt rykkergebyr: Brillekæde ændrer praksis

Flere rykkergebyrer udstedt af brillekæden Synoptik har været ulovlige, har Forbrugerombudsmanden nu afgjort.

Det står i en pressemeddelelse på Forbrugerombudsmandens hjemmeside

Her fremhæves et eksempel på en kunde, der - jf. den afsagte dom - ulovligt er blevet opkrævet rykkergebyrer for 1548,50 kroner. 

Lovgrundlag for afgørelsen

  • ”§ 9 b. For rykkerskrivelser vedrørende fordringer kan fordringshaveren kræve et gebyr, jf. stk. 2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig grund (rykkergebyr). Fordringshaveren kan endvidere kræve et gebyr, jf. stk. 3, for at anmode en anden om at inddrive fordringen på fordringshaverens vegne, såfremt dette er sket med rimelig grund (inkassogebyr).
  • Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. for hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse. Har skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med mindst 10 dages mellemrum.
  • Stk. 3. Der kan kræves et inkassogebyr på højst 100 kr.
  • Stk. 4. Reglerne i stk. 1-3 kan ikke fraviges til skade for skyldneren ved aftale, hvis der er tale om en fordring i henhold til en aftale som nævnt i § 7, stk. 1. […]”.

Kilde: Forbrugerombudsmanden.dk

- Kunden havde tegnet et brilleabonnement hos brillekæden, hvor hun hver måned skulle betale 420 kroner for abonnementet, hvilket hun ikke formåede. Efter 22 måneder, hvor kunden havde foretaget enkelte betalinger, skyldte kunden cirka 7.500 kroner til brillekæden for udestående abonnementsbetalinger og rykkergebyrer, står det i pressemeddelelsen. 

Tvisten består så i, at der "ikke må opkræves rykkergebyr for mere end tre gange på højst 100 kroner pr. rykkerskrivelse". 

Synoptik har besluttet at efterkomme anmodningen fra Forbrugerombudsmanden - og er i færd med at refundere de uberettiget opkrævede gebyrer til både tidligere og nuværende kunder. 

- Brillekæden (...) har samtidig oplyst, at de normalt krediterede en del af rykkergebyrerne, hvis kunderne påbegyndte betaling af restancer, står det i pressemeddelelsen. 

- Renteloven sætter grænser for, hvor mange gange en virksomhed må kræve gebyrer for at rykke for betaling af samme restance hos en kunde. Reglerne har til formål på den ene side at dække virksomheders rimelige inddrivelsesomkostninger og på den anden side sikre, at inddrivelse ikke bliver en indtjeningskilde i sig selv, supplerer Christina Toftegaard Nielsen, der er Forbrugerombudsmand. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: Forbrugerombudsmanden
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.704